Thursday, June 28, 2007

چند توصیه برای وب نویسی

متن در کنار عکس ، گرافیک و فایل های صوتی و تصویری ، شکل دهنده اصلی ساختار بسیاری از صفحات وب است و می توان گفت مهمترین بخش آن نیز هست. انواع رسانه های آنلاین

برای عرضه متن های مناسب برای وب چند نکته بسیار مهم وجود دارد. فعلا فهرست وار به آن اشاره می کنم تا سر فرصت ، بیشتر به آن بپردازم. این بار هیچ قولی ندادم.

پاراگراف های کوتاه : پارگراف صد کلمه ای در وب بسیار بلند و زشت است. بسیاری از متخصصین، پارگراف های پنجاه کلمه ای را توصیه می کنند. میندی مک آدامز معتقد است: پاراگراف بلند یک پیام کوتاه برای مخاطب دارد:" به تلاش تو نیازمندم." اما پاراگراف کوتاه حاوی پیام دیگری است:"خیلی طول نمی کشد ، بیا من را بخوان."

استفاده از چانک : مخاطب را باید در رده دیپلم،، K 12، فرض کرد ، پس ارائه اطلاعات جانبی درکنار مطلب اصلی ، ضروری است. و اما چانک چیست؟

تیتر: عنوان مطلب باید گویای آنچه در صفحه وب عرضه شده باشد کوتاه ، به دور از تکرار و تا حد ممکن روشن.

میان تیتر: اگر کلمات صفحه از سیصد کلمه تجاوز می کند ، زیرعنوان یا میان تیتر خواننده را در اسکن صفحه کمک می کند و زیبایی بیشتری به صفحه می بخشد. میان تیتر نباید از سه کلمه بیشتر باشد.

لیست: استفاده از لیست ، اطلاعات را طبقه بندی می کند و دراختیار مخاطب قرار می کند . مثل همین الان.

ایجاز: مرتب بنویسیم و تمامی لغات غیر ضروری را حذف کنیم ، مخاطب دنیای وب وقت کم و انتخاب های زیادی دارد، پس وقت او را تلف نکنیم.

ساختار جمله: مستقیم و بدون حاشیه پردازی بنوسیم که البته با روح جوامع غیر دموکرات منافات دارد.استفاده نکردن از ساختار مجهول و استفاده درست از علایم سجاوندی، از دیگرویژگی های جمله های مناسب وب است.

توصیه : یک توصیه جالب و کارآمد آن است که جمله های نوشتاریمان را یک بار با صدای بلند بخوانیم و آن را از نظر معنا و وزن کلامی بسنجیم و زوائد را حذف کنیم. ""Omit needless words"

تکرار: خواندن دوباره یک مطلب ، وقت مخاطب را تلف می کند و به اعتبار نویسنده نیزلطمه می زند. عاجزانه از حضور خبرنگاران عزیز استدعا می شود برای افزودن به حجم مطلب یک حرف را چند بار نزنید،یک حرف را چند بار نزنید، آخه چرا وقت خواننده را صرف تکرار می کنید؟ الان بنده ده باریک حرف زدم ، پاراگراف هفتاد کلمه ای هم نوشتم. دیدی چقدر بده؟ نکن آقا، نکن !

در ضمن از طراز کردن متن از دو طرف بپرهیزید ، چرا که به همان اندازه که آن را زیباتر می کند ، مخاطب را درهنگام خواندن با مشکل بیشتری مواجه می کند، چرا که راحت تر خط را گم می کند.

برای اطلاعات بیشتر به لینک های دست راست صفحه (English)مراجعه کنید ، یک خروار مطلب درباره متن وعکس در وب نویسی موجود است.


No comments: