Tuesday, June 12, 2007

شکرخواه کیست؟


دکتر یونس شکر خواه (متولد سال 1336 ، مشهد) تحصیلات آکادمیک خود را در رشته مترجمی زبان انگلیسی در دوره کارشناسی و سپس در رشته ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. وی دکترای علوم ارتباطی خود را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران اخد کرد.

شهرت او به واسطه پیشگامی اش در عرصه روزنامه نگاری سایبر و نگاه دیجیتال او به مقوله روزنامه نگاری است.

شکرخواه بیش از بیست عنوان کتاب تالیف یا ترجمه کرده است. که بسیاری از آنها چندین بار تجدید چاپ شده است . آخرین اثر اوانفجار بزرگ خاموش نام دارد . لیست کامل تالیفات او را ببینید.

شکر خواه روزنامه نگاری را با ترجمه مقاله برای روزنامه اطلاعات در سال 1360 آغاز کرد. و از سال 1361 تا سال 77 دبير سرويس خارجي و عضو شوراي تيتر روزنامه كيهان بود. از سال 81 به مدت سه سال سردبیر سایت جام جم آنلاين بود و از سال 85 سردبیری سایت همشهری آنلاین را به عهده گرفت. داوری جوایز متعدد مطبوعاتی از دیگر جنیه های کارنامه مطبوعاتی شکرخواه است.

اما کار حرفه ای او به مرزهای ایران محدود نشد و از سال 1985 تا کنون 12 تجریه جهانی را در پرونده خود ثبت کرده که آخرین آن گفتگو با پژوهشگران در مركزمطالعات بين‌المللي در توکیوی ژاپن بوده است.

شکرخواه علاوه بر تالیف ، ترجمه و کارروزنامه نگاری به تدریس هم می پردازد ؛ دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی ایران و مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها از آن جمله اند.

پرفسور معتمد نژاد درباره دکترشکرخواه چنینن می گوید:" آقای دکتر شکرخواه نه تنها استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک است بلکه استاد پیشگام مطالعات انتقادی، روزنامه نگاری، نظریه های ارتباطات نیز هستند مدتی را که افتخار داشتم همکلاسی ایشان بودم।[ در اصل دکتر معتمد نژاد استاد بوده اند]। روزهای خوبی برای من بود و مطالبی از ایشان آموختم।"

وبلاگ معروف دکتر شکرخواه دات نام دارد که شش سال از عمر آن می گذرد. به همین مناسبت به آقای دات هم معروف است. او از معدود متخصصان وب در ایران است که علی رغم پیشنهادهای بسیار، کار در وطن را ترجیح داده است.

No comments: